کرایو تراپی چیست ؟

  • 13 فروردین 1402
  • 0 نظر
  • admin

کرایوتراپی که گاهی اوقات به عنوان سرما درمانی شناخته می شود، استفاده موضعی یا عمومی از دمای پایین در درمان پزشکی است. کرایوتراپی ممکن است برای درمان انواع ضایعات پوستی از جمله زگیل تناسلی و پوستی استفاده شود. کرایوتراپی در تلاش برای تسکین درد عضلانی، رگ به رگ شدن و تورم پس از آسیب بافت نرم یا جراحی نیز مورد استفاده قرار میگیرد . از سرمادرمانی معمولاً برای تسریع بهبودی در ورزشکاران پس از آسیب بافتی و مفصلی استفاده می شود . کرایوتراپی دمای سطح بافت را کاهش می دهد در نهایت ناراحتی و التهاب را کاهش می دهند .

سرما درمانی به چه صورت کار میکند ؟

کرایوتراپی استفاده از دماهای بسیار پایین برای از بین بردن بافت غیر طبیعی یا بافت آلوده به ویروس است . از این روش بیشتر برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود. امروزه از محفظه های سرما برای درمان آسیب دیدگی ، لاغری ، و درمان مشکلات روحی مانند افسرگی استفاده میشود . هنگامی که بدن در برابر سرما شدید قرار میگیرد ، رگ های خونی باریک می شوند و جریان خون کمتری را به مناطق تورم میرسد . هنگامی که از محفظه برودتی خارج می شود، عروق منبسط می شوند و افزایش حضور پروتئین های ضد التهابی در خون ایجاد می شود. این هجوم ناگهانی باعث التیام سریع تر بافت های آسیب دیده میشود .

انواع دستگاه کرایو

کرایوتراپی به طور گسترده استفاده می شود . استفاده از مایع ازت مایع برای کرایو درمانی به دلیل تشکیل یخ زدگی درون سلولی باعث آسیب به بافت بیمار می شود. درجه آسیب دیدگی به دمای درمان و سرعت خنک شدن بستگی دارد. کرایوسرجری برای درمان تعدادی از بیماری ها و اختلالات، به ویژه بیماری های پوستی مانند زگیل، خال، برچسب های پوستی و کراتوزهای خورشیدی استفاده می شود. معمولاً از نیتروژن مایع برای انجماد بافت ها در سطح سلولی استفاده میگردد. این روش در اغلب موارد مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا نسبتاً آسان و کم هزینه است، می تواند در جراحی پزشکی استفاده شود . به کار بردن ازت مایع کاملاً کم خطر تلقی می شود. اگر بیمار مشکوک به سلول سرطانی باشد، برداشتن ضایعه به جای کرایوسرجری ممکن است مناسب‌ترین روش باشد . در ادامه با انواع روش ها کرایو درمانی شما را آشنا می کنیم .

اسپری کرایو تراپی

کرایو اسپری با بهره گیری از نیروی مخرب دمای انجمادی روی سلول ها کار میکند . هنگامی که دمای سلول ها از سطح معینی بالاتر می‌رود، کریستال‌های یخ در داخل سلول‌ها شروع به تشکیل شدن می‌کنند و به همین دلیل چگالی کمتر، در نهایت آن سلول‌ها را از هم می‌پاشند.

از کرایواسپری برای درمان انواع ضایعات خوش خیم پوستی از جمله:آکنه، زگیل تناسلی ، زگیل پوستی ، زگیل دهانی ، میخچه ، درماتوفیبروم ، همانژیوم ،کلوئید (اسکار هیپرتروفیک)، کیست میکسوئید ، گرانولوم پیوژنیک ، کراتوزهای سبورئیک

کرایوسرجری همچنین ممکن است برای درمان سرطان‌های کم خطر پوست مانند کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی مورد استفاده قرار بگیرد ، اما ابتدا باید بیوپسی برای تأیید تشخیص، تعیین عمق تهاجم و مشخص کردن سایر ویژگی‌های بافت‌شناسی پرخطر انجام شود.

اسپری کرایو خانگی

اسپری فریز ( اسپری کرایو یا خنک کننده گازی) نوعی محصول اسپری حاوی نیتروژن یا ازت به صورت گازی است که برای خنک کردن سریع سطوح، در کاربردهای پزشکی و صنعتی استفاده می شود. دمای فریز ازت گازی حدود منفی 70 درجه است .معمولاً در قوطی های اسپری دستی فروخته می شود. ممکن است از مواد مختلفی تشکیل شده باشد که بسته به کاربرد، دماهای متفاوتی تولید می کنند.

در کاربردهای پزشکی، قوطی های اسپری حاوی ازت گازی برای انجماد و تخریب بافت ها، برای برداشتن زگیل ها و مشکلات پوستی، یا سایر کاربردها در کرایوسرجری استفاده شود.

زگیل های تناسلی و پوستی ، خال ها، برچسب های پوستی، کراتوزهای خورشیدی، مولوسکوم، نوروم مورتون و سرطان های پوست کوچک کاندیدای درمان کرایوسرجری هستند. چندین اختلال داخلی نیز با کرایوسرجری درمان می‌شوند، از جمله سرطان کبد، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان‌های دهان، اختلالات دهانه رحم و معمولاً در گذشته، هموروئید. بیماری‌های بافت نرم مانند فاسیای کف پا (میخچه ) و فیبروم را می‌توان با کرایوسرجری درمان کرد. به طور کلی، تمام تومورهایی که می توانند توسط کرایوپروب های مورد استفاده در طی یک عمل به آنها دسترسی پیدا کنند، قابل درمان هستند. اگرچه موثر است، اما این روش درمانی تنها برای استفاده در برابر بیماری های موضعی و تومورهای جامد بزرگتر از 1 سانتی متر مناسب است. قوطی اسپری ممکن است از انواع نازل ها برای الگوهای اسپری مختلف استفاده کندکرایوپروب، که یک اپلیکاتور فلزی است که با استفاده از نیتروژن مایع خنک شده است، می تواند مستقیماً روی ضایعات نیز اعمال شود.

تانک ازت یا نیتروژن مایع

روش متداول انجماد ضایعات، استفاده از نیتروژن مایع به عنوان کرایوژن است. نیتروژن مایع ممکن است با استفاده از روش‌های مختلف روی ضایعات اعمال شود.

دمای نیتروژن مایع یا ازت مایع منفی 196 درجه میباشد که به دلیل اختلاف دمایی بالا با محیط بسیار سریع تبخیر میشود و از حالت مایع به گاز فرار تبدیل میشود . ازین رو نگه داری ازت مایع بسیار کار دشواری میباشد . برای نگه داری نیتروژن مایع ظروفی به نام تانک ازت نیتروژن مایع موجود میباشد که برای نگهداری و حمل ازت و همچنین نگهداری نمونه های بافت زنده ، جنین ، اسپرم ومواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد .

تانک ازت مایع در حجم های مختلف و کنیستر دار یا رک دار موجود است .

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط