یک بار برای همیشه اصول سفره آرایی را یاد بگیرید

  • 10 مرداد 1401
  • 0 نظر
  • admin

هنر از هر کجا و هر شکلی که باشد زیبا است و از آنجا که انسان ذاتا عاشق زیبایی است؛ همواره هنر و زیبایی را می‌پسندد و به یادگیری کارهای هنری علاقه‌مند است. تزئین سفره، یکی از جذاب‌ترین هنرهایی است که بانوان علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند. طبیعتا وقتی خود شما بر سر سفره‌ای می‌نشینید که غذا و مخلفات آن هارمونی جذابی دارند و به زیبایی تزئین شده اند؛ اشتهای زیادی برای خوردن پیدا کرده و حتما بانوی خانه‌ را به‌عنوان یک کدبانوی هنرمند تحسین خواهید کرد.

تزئین سفره یا سفره آرایی هنر دیروز و امروز نیست؛ بلکه قدمت آن به قدمت فرهنگ ایران زمین برمی‌گردد. از این‌رو هنری اصیل و پرمعنا است و از لحاظ مختلف، حائز اهمیت می‌باشد.‌ در فرهنگ ایرانی سفره از هر نوعی که باشد از شأن و منزلت خاصی برخوردار است و قطعا سفره آرایی هنری ارزشمند است.

سفره آرایی چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است این اصطلاح به معنای آرایش سفره یا همان تزئین سفره می‌باشد. تزئین سفره، هنری بسیار جذاب است که سبک‌های مختلفی دارد. آرایش سفره یک هنر ذاتی است که در تمام بانوان وجود دارد. تنها کافی است که این هنر کمی تقویت شود تا یک بانوی ایرانی را به هنرمندی بی نظیر تبدیل کند.‌ هر کدبانویی، دوست دارد حاصل ساعت‌ها تلاش در آشپزخانه را به بهترین و زیباترین شکل به خانواده و مهمانان خود نشان دهد. وقتی یک بانوی هنرمند به مرحله چیدن میز می‌رسد؛ با اشتیاق، تمام سلیقه خود را به کار می‌گیرد تا میزی خوش رنگ و لعاب بچیند.

مزایای آموزش سفره آرایی

پیش از اینکه راجع به اصول سفره آرایی صحبت کنیم؛ بهتر است کمی بیشتر با این هنر آشنا شوید. تزئین یک سفره، ذوق و عشق و همچنین مهارت یک کدبانو را نشان می‌دهد. گذشته از اینکه آرایش سفره، میل به غذا خوردن را در افراد تقویت می‌کند و از این جهت مزایای بسیاری برای برخی از خانواده‌ها دارد؛ صفا و صمیمیت را نیز بیشتر می‌کند.

بانوی ایرانی با وجود هزاران هنر ذاتی در آشپزی، هنگام پذیرایی از میهمان ناخودآگاه دچار استرس می‌شود. این اضطراب، ناشی از احساس عدم رضایتمندی از خود است؛ در حالی که بانوان ایرانی می‌توانند با آموزش سفره آرایی و چیدن یک سفره پر رنگ و لعاب به سفره خود روح و نشاط ببخشند و  با رضایت از توانایی و هنر خود این اضطراب را دور کرده و از مراسم میهمانی که خود میزبان آن هستند، لذت ببرند.

سفره غذای یک ایرانی با اصالت آن شناخته می‌شود. در فرهنگ ایرانیان، غذاهای اصیل و محلی بسیاری وجود دارد که طعم آنها را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید. متأسفانه این روزها تمایل افراد به غذاهای فست فودی و فینگر فودها، افزایش یافته و خانواده‌ها در بیشتر مراسمات و میهمانی‌ها برای آرایش میز غذا از سینی‌های سرو آماده و فینگر فودها استفاده می‌کنند. نکته اینجا است؛ تنها عاملی که سبب جذب افراد به این فست فودها شده، تزئیات متنوع و رنگ و لعاب آنها است. این در حالی است که اکثر این غذاها به صورت سرد شده سرو می‌شود و هیچگاه لذت خوردن غذای گرم در این فست فودها وجود ندارد.

انواع سفره آرایی

انواع سفره‌ آرایی به شرح زیر است:

  • سفره آرایی ساده: این روزها بیشتر افراد در سادگی به دنبال زیبایی هستند. چیدمان یک سفره ساده نیز می‌تواند در عین سادگی، زیبایی خاص خود را داشته باشد‌. آن دسته از بانوانی که به دلیل مشغله کاری، زیاد فرصت چیدن سفره‌های رنگارنگ را ندارند؛ می‌توانند با استفاده از اصول چیدن یک سفره ساده، زیبایی را در آن برجسته کنند.
  • سفره آرایی مدرن: این سبک از چیدمان سفره نیز بیشتر پیرو سادگی است؛ اما با تزئین سفره ساده کاملا متفاوت است. برای چیدمان یک سفره مدرن باید از ظروف ساده و بدون طرح و یا ظروف جدیدی که به شکل‌های مختلف مانند ماهی و غیره ساخته شده اند؛ استفاده کنید. در این سبک پس از انتخاب ظروف باید از قالب‌های تزئین میوه و غذا استفاده کنید و از این طریق به خوراکی‌های روی سفره، زینت ببخشید.
  • سفره آرایی سنتی: این نوع از چیدمان سفره همان طور که از نام آن مشخص است؛ سبکی سنتی دارد. در این سفره از ظروف مسی یا ظروف قدیمی استفاده می‌شود. در یک سفره سنتی دسرهای اصیل ایرانی، سبزی خوردن، زیتون، انواع ترشی‌ها، دوغ محلی و خوراکی‌هایی از این دست در کنار غذاهای اصیل ایرانی خودنمایی می‌کنند‌. حتی سفره و رومیزی که در این چیدمان استفاده می‌شود و یا دستمال سفره نیز سبکی کاملا قدیمی دارند. شما می‌توانید با آرایش و چیدن یک سفره سنتی، حس غذا خوردن به سبک پیشینیان خود را برای عزیزان خود تداعی کنید.
  • اصول سفره آرایی

برای چیدمان سفره باید ابتدا موقعیت میهمانی و نوع میهمانان و نوع غذا و دسر و نوع وعده غذایی خود را در نظر بگیرید. اگر در جمع میهمانان خود، تعداد کودکان بیشتر است؛ یک سفره جدا برای‌شان پهن کنید. چون آداب غذا خوردن کودکان با بزرگسالان متفاوت است و ممکن است نتوانید تجربه خوبی برای بچه‌ها به یادگار بگذارید. به این ترتیب می‌توانید راحت‌تر از میهمانان خود پذیرایی کنید. با توجه به سبکی که برای چیدن میز یا سفره انتخاب کرده‌اید؛ ابتدا شروع به چیدمان پایه کنید. بشقاب‌های پلوخوری، ظروف سوپ خوری، قاشق، چنگال، چاقو، لیوان و دستمال سفره را دور تا دور سفره با آرایش و به‌صورت منظم بچینید. سعی کنید مرکز سفره را برای قرار دادن ظروف غذای اصلی، خالی نگه دارید تا دسترسی میهمانان به غذاهای اصلی آسان باشد. در انتخاب ظروف غذا دقت کنید. به‌عنوان مثال: ظرف‌های بزرگ، حجم غذا را کم نشان می‌دهند و این موجب پرخوری می‌شود. البته غذا خوردن در بشقاب‌های کوچک نیز سخت است و ممکن است میهمانان احساس خوشایندی نداشته باشند.

اگر دوست دارید غذاها و دسرهای متنوعی را تهیه کنید؛ می‌توانید برای سرو دسرها میزی جدا تدارک ببینید و یا در اتاق نشیمن و پیش از صرف غذا با برخی از دسرها از میهمانان خود پذیرایی کنید. به این ترتیب میز اصلی چندان شلوغ نشده و زیبایی آن حفظ می‌شود. اگر چند نوع دسر و چند نوع غذا برای چیدمان در نظر گرفته باشید؛ ناچارید ظروف پذیرایی زیادی را روی سفره یا میز بچینید. در این صورت میز غذا تنها با ظروف مختلف پر شده و جایی برای نمایش قسمت اصلی سفره یعنی غذا و دسر باقی نمی‌ماند‌. سفره آرایی اصول بسیار زیادی دارد که می‌توانید با گذران دوره آموزش آن با تمام اصول و قواعد آن آشنا شده و هنر و استعداد خود را در این زمینه تقویت کنید.

ابزار سفره آرایی

تا اینجا شما را با برخی از ابزار چیدمان سفره از جمله قالب‌های تزئین میوه و غذا، ظروف شکل‌دار و دستمال سفره اشاره کردیم. وقتی با عزیزان خود بر سر یک میز غذا می‌نشینید؛ بیشتر از اینکه به فکر سیر کردن شکم خود باشید، دوست دارید از فضای صمیمی که بین‌تان برقرار شده لذت برده و برای دقایقی هم که شده از حضور هم آرامش بگیرید. بنابراین می‌توانید با استفاده از ابزارهایی نظیر چند شاخه گل و شمع‌های روشن، ضمن زینت بخشیدن و تزئین سفره، فضای آرام و لذت‌بخشی را برقرار کنید. به این ترتیب لذت غذا خوردن نیز چند برابر می‌شود. استفاده از نوشیدنی‌های مختلف مانند شربت نعنا و تزئین آن با برگ‌های طبیعی گیاه نعنا، هم به زیبایی سفره می‌افزاید و هم به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

رومیزی

یکی از فاکتورهای مهم در سفره آرایی، انتخاب یک رومیزی جذاب و متناسب با سبک سفره می‌باشد. ابزاری که ممکن است خیلی از کدبانوها در خلال توجه به ظروف و تهیه و تزئین غذا و دسر آن را فراموش کنند؛ در حالی که یک رومیزی زیبا ارکان اصلی چیدمان و تزئین سفره است و انتخاب درست آن می‌تواند زیبایی تمام المان‌های میز را چند برابر جلوه دهد. در انتخاب رومیزی باید به سبک غذا از لحاظ مدرن بودن یا سنتی بودن و رنگ ظروف مورد استفاده توجه کنید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ چیدمان و آرایش سفره در ایران یک هنر سنتی محسوب می‌شود و از دیرباز در بین خانواده‌های ایرانی، مرسوم بوده است. هرچند این روزها زندگی مردم به سمت مدرنیته شدن در حرکت است؛ اما سنت و فرهنگ پیشینیه ایران مانند خون در رگ ایرانی است و هر ایرانی همیشه از دیدن المان‌های سنتی لذت می‌برد.

مقصود از بیان این سخن آن است که شما می‌توانید هنگام انتخاب رومیزی، سبک‌های سنتی را برگزینید. در این صورت می‌توانید با استفاده از یک رومیزی سنتی مانند رومیزی ترمه و استفاده از دسرها و غذاهای جدید، یک فضای دموکراسی جذاب برای صرف غذا ایجاد کنید. حتما با پارچه‌های ترمه آشنایی دارید. رومیزی‌های ترمه از جذابیت و زیبایی بی‌نظیری برخوردار هستند. این نوع از رومیزی‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و این امکان را برای شما فراهم ساخته که بر حسب سلیقه و سایر فاکتورهای موثر در تزئین سفره، یک رومیزی مناسب انتخاب کنید. استفاده از رومیزی ترمه علاوه بر چیدمان سفره ناهار، شام و افطار برای چیدن سفره هفت‌سین و سفره‌هایی که جنبه تزئینی دارند نیز مناسب است. در آموزش سفره آرایی به نحوه انتخاب و چیدن ابزارهای آرایش سفره نیز پرداخته می‌شود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندید حتما امتیاز دهید!
Rate this post
نوشته های مرتبط